zondag 19 januari 2014

Noorderslag, de zaterdag, 18/01/2014

Te laat op om alle filmpjes te uploaden en blog te schrijven. Om 12.15 uur al weer present in de container van 3fm voor een surprise act. Die surprise lukt. Baskerville knalt me keihard wakker met hun harde bassen. Versterkt door zangeres Suzanne Ypma komt er met de oordoppen in nog best een aardig muziekje uit. Als die bassen iets minder konden.....
  


Terug thuis, blogje van de vorige dag afgemaakt en weer de stad in voor alle gratis muziek die er op heel veel plekken te zien is. Ik beperk met tot Vikings in Tibet, die in galerie With Tsjalling aan de Oosterstraat optreden. Whisfulmusic heeft daar vier bands geprogrammeerd. Vikings in Tibet brengt een beetje sferische nummers. Betere muziek dan Baskerville om wakker mee te worden. Als de versterking van de akoestische gitaar het laat afweten, doen de heren het nummer gewoon helemaal akoestisch.


Het optreden van Ode to the quiet moet ik vanwege andere verplichtingen helaas missen. Loop nog even langs bij de tijdelijke winkel van Excelsior Recordings. Leuk concept van winkel en optredens, dat volgens mij volgend jaar nog wel iets verder uitgewerkt kan worden.

De Noorderslag avond begint met Daryll-Ann in de Kleine Zaal. Na jaren weer bijeen en eigenlijk nog bezig met de try-out shows, geven ze hier alvast hun visite kaartje af. Anne Soldaat c.s. zijn het nog niet verleerd.


Naar de kelder voor het zevende optreden van The Silverfaces. Met hun derde optreden wonnen ze de Popprijs van Amsterdam en hun vijfde optreden was in DWDD. Jonge honden die de sixties en seventies weer laten herleven.Een zanger met een flinke bos haar geeft deze band een smoel. Prima om aan te horen.

\
Bij The Afterpartees is het te druk. Ik haal een consumptiekaartje en een biertje en ga weer naar de kelder voor Blackboxred. Gelukkig mijn oordopjes meegenomen, want deze dame op gitaar en heer op drums maken een flinke back herrie. De vergelijking met The Blood Red Shoes is al gauw gemaakt. Lekker vuig, beetje ruig met een deinend, en zachtjes headbanged publiek. De moeite waard.


Sky Pilots kan me minder boeien dan ik had gedacht, loop even door langs Clean Pete, waar beschermheer Anne Soldaat op de drums zit. De luisterliedjes van deze dames passen wat mij betreft lastig in deze luid pratende omgeving. When we are Wild staat in de entreehal. Typisch 3FM bandje. Niet slecht, maar ook niet wereldschokkend.
In de Kleine Zaal staat Bo Saris, die we vroegen kenden als Idols winnaar Boris. Soulvolle disco nummers, die wat mij betreft nog wel een tikkeltje meer uptempo zouden kunnen. Wat podiumvulling met blazers en backing vocals had van dit optreden iets groots kunnen maken. Nu blijft het een beetje hangen.

  

In de patio is een tent neergezet waar het Friese The Future's Dust optreedt. Achterin wordt er nog een beetje gekletst, dus ik wurm me helemaal naar voren. Gaat eigenlijk verbazingwekkend makkelijk. Het kletsende stel achter me streek ik nog even toe en dan kan ik genieten van wat voor mij het hoogtepunt van de avond is. De dame en heren zijn goed op dreef en weten de tent in hun greep te krijgen. Hopelijk horen en zien we nog meer van hen in 2014.


We eindigen de avond met Thomas Azier en Jett Rebel. Twee acts die muzikaal goed in elkaar zitten, maar ik mis de vonk. Het is me allemaal net iets te glad  en te veel over nagedacht. We trekken de jas aan en gaan weer naar huis. Het waren vier onvergetelijke dagen....... 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten